Delen van de technologiesystemen van InterContinental Hotels Group zijn maandag gehackt, zo heeft het hotelbedrijf aangekondigd en bevestigd in een aanvraag bij de London Stock Exchange.
De “ongeautoriseerde activiteit” volgde op gepland onderhoud van IHG’s app en website zondagavond, volgens de release. “IHG werkt eraan om alle systemen zo snel mogelijk volledig te herstellen en de aard, omvang en impact van het incident te beoordelen.”
Experts suggereerden dat de aanval mogelijk te maken had met ransomware DataBreaches.net.
Hoewel het onduidelijk blijft welk type gegevens is gestolen, lijkt de inbreuk beperkt te zijn tot de startpagina en app van IHG. Desalniettemin heeft het een negatieve invloed gehad op individuele boekingen en informatie over loyaliteitsaccounthouders in het portfolio van 17 merken van IHG, waaronder Crowne Plaza, Holiday Inn, InterContinental, Kimpton en anderen.
Een bericht aan klanten op de Holiday Inn-website eerder deze week zei: “Op dit moment kunt u problemen ondervinden bij het boeken van een nieuwe reservering, het verkrijgen van toegang tot informatie over uw aanstaande reserveringen en het openen van uw IHG One Rewards-account.” Bij het ter perse gaan, lijkt het bericht te zijn verwijderd.
Dit laatste datalek is niet het eerste van IHG en volgt kort op het derde en meest recente incident van Marriott International in vier jaar tijd, wat bijdraagt aan een toch al opmerkelijke toename van frauduleuze online activiteiten binnen de accommodatie-industrie.
IHG merkte ook op dat de autoriteiten de inbreuk onderzoeken. Het bedrijf zei dat het meer informatie zou delen zodra het “gepast” was en hoteleigenaren en -exploitanten zou ondersteunen tijdens de onderbreking van de service. Het bedrijf benadrukte dat de hotels van IHG nog steeds kunnen werken en rechtstreeks telefonisch kunnen reserveren.