De vraag naar luchtvervoer, vooral vrije tijd en in tegenstelling tot typische historische patronen, is tot september sterk gebleven en is na de zomer niet afgenomen, zeiden leidinggevenden van American Airlines en United Airlines woensdag tijdens Cowen’s Global Transportation and Sustainable Mobility Conference.
“Het lijkt er niet op dat de zomer ten einde is”, zei Patrick Quayle, vice-president van wereldwijde netwerkplanning en allianties. “[Demand] is dat sterk.”
Vrije tijd blijft die vraag leiden, met boekingen in september voor Mexico, het Caribisch gebied en Europa “hetzelfde als in de zomer”, zei hij. De boekingscurve is ook langer geworden en het bedrijf ziet sterke opbrengsten en vraag naar premium economy.
“Het absolute aantal passagiers is gedaald ten opzichte van 2019”, zei Quayle, maar “de inkomsten zijn eigenlijk in lijn of hoger dan in 2019, alleen omdat de opbrengst zo sterk is geworden.”
Voorafgaand aan de conferentie bracht United licht verbeterde prognoses uit voor het derde kwartaal, waarbij de capaciteit in vergelijking met 2019 tussen 10 en 11 procent daalde ten opzichte van de bovenkant van dat bereik, de bedrijfsopbrengsten stegen met een procentpunt tot 12 procent hoger dan in 2019, en een aangepaste operationele marge van 10,5 procent ten opzichte van de eerdere schatting van 10 procent.
De Amerikaanse CEO Robert Isom herhaalde het aanhoudende vraagsentiment en zei dat afgelopen Labor Day “onze vrijetijdsboekingen sterk blijven” en “onze zakelijke boekingen sterk blijven”. Hij voegde eraan toe dat de binnenlandse zakelijke reisinkomsten van de vervoerder in het tweede kwartaal ongeveer 105 procent van het niveau van 2019 bedroegen, maar dat het “onder druk is gezet door kleine en middelgrote bedrijven”.
De KMO’s hebben “beter gepresteerd dan bedrijven”, die ongeveer 75 procent hebben hersteld in termen van inkomsten, zei Isom. Maar hij zei dat bedrijven die terugkeren naar kantoren de vraag zouden opwekken.
“Ik denk dat alle zakenreismanagers graag meer van hun teamleden op kantoor zouden willen hebben”, zegt Isom. “Zodra mensen weer op kantoor zijn, gaan ze eerder de weg op. Dat is een fenomeen dat we zien.”
United’s Quayle was het daarmee eens en zei dat er kansen zijn voor opwaartse kracht “vanwege de opgehoopte vraag naar reizen in de vrije tijd en omdat mensen terug op kantoor worden besteld. Als je dat in de toekomst stapelt, zal dat opnieuw echt sterke opbrengsten opleveren.”
De manier waarop mensen reizen is echter veranderd, zei Isom, eraan toevoegend dat reizen die voorheen zakenreizen werden genoemd, nu gemengde reizen zijn. “Het is een beetje een troebel beeld in termen van de splitsing tussen bedrijven en kleine en middelgrote bedrijven en gemengde vrijetijdsreizen,” zei hij.